Avoin kirje: Ensimmäisenä kiinni, viimeisenä auki - esittävän taiteen alaa on kohdeltava samanarvoisesti muiden elinkeinoalojen kanssa

Helsingissä 11.5.2021

Arvoisa pääministeri Sanna Marin
Arvoisat ministeri Annika Saarikko, ministeri Maria Ohisalo, ministeri Anna-Maja Henriksson, ministeri Jussi Saramo ja ministeri Krista Kiuru

Esittävän taiteen ammattikenttä on kuuliaisesti noudattanut viranomaisten määräyksiä ja ohjeita jo 14 kuukautta kestäneen koronapandemian ajan. Ala on sopeuttanut toimintaansa ja tehnyt lukuisia nopeita muutoksia, peruutuksia, siirtoja ja uudelleen järjestelyitä läpi vuoden. Esittävän taiteen kenttä sopi jo kesällä 2020 alan yhteisistä kansallisista korona-ajan turvallisuuslinjauksista ja sai yleisön noudattamaan lähes 100 % maskikattavuutta katsomoissa, kun esitystoiminta oli ylipäätään mahdollista syksyllä 2020.

Nyt puolen vuoden yhtäjaksoisen sulun jälkeen alan kärsivällisyys on kuitenkin lopussa. Meidät suljettiin ensimmäisten joukossa, mutta avataan viimeisenä. Korkeasti koulutetut taiteen, hallinnon ja tekniikan ammattilaiset esittävän taiteen kentällä joutuvat vierestä katsomaan miten muut elinkeinotoiminnat avautuvat yhä suuremmille ja suuremmille ihmisjoukoille, myös epidemian leviämisvaiheen alueilla. Erityisesti tuntuu käsittämättömältä, että ravintoloihin saa ottaa 50 % tai 75 % tilaan mahtuvasta ihmismäärästä ruokailemaan, ilman maskeja, mutta esittävän taiteen katsomoihin ei sallita kuin kourallinen katsojia. Se, että yleisötilaisuudet ovat nyt laajemmin mahdollisia perus- tai kiihtymisvaiheen alueilla, ei poista valtavaa epäoikeudenmukaisuuden kokemusta, joka alallamme kasvaa päivä päivältä.

Lisäksi alamme on hyvin huolissaan syksyn 2021 tilanteesta: jos tartuntatautilaki mahdollistaa syksylläkin yleisötilaisuuksien rajoittamisen 2 metrin turvavälillä sisätiloissa, on hyvin todennäköistä että alamme joutuu laittamaan ovensa kiinni myös syksyllä. Kiinteässä teatterin katsomossa 2 metrin turvaväli rajoittaa yleisön keskimäärin 15 % täydestä yleisökapasiteetista, jolloin esittäminen on taloudellisesti täysin kannattamatonta. Kuten olemme vuoden aikana huomanneet, turvavälivaatimukseen liitetty taudin ilmaantuvuusraja 25 ylitetään paikallisesti hyvin nopeasti, ilman että esittävän taiteen alan omat toimet voivat siihen mitenkään vaikuttaa.

Tiedän, että olette kuulleet alamme hädän, tukeneet meitä upeilla taloudellisilla lisätukipaketeilla ja niistä olemme kiitollisia. Tiedän myös, että olette kuulleet alamme ahdistuksen yleisötilaisuuksien tiukoista rajoituksista ja yrittäneet vastata tilanteeseen osana valtioneuvoston exit-suunnitelmaa. Teatterikeskus ry on vuoden ajan tehnyt faktapohjaista, viranomaisten määräyksiä kunnioittavaa ja epidemian taloudellisia vaikutuksia esille tuovaa edunvalvontaa oman alansa puolesta ja olemme olleet sitä mieltä, että Suomi on onnistunut pandemian hoidossa todella hienosti.

Nyt vetoan teihin kuitenkin tunteella ja sydämellä: alamme kärsivällisyys ja henkinen kestävyys on loppu. Me tarvitsemme nyt toivoa ja näkemystä tulevasta, kesästä ja myös syksystä 2021. Me tarvitsemme edes laihan kokemuksen yhdenvertaisesta kohtelusta. Jos ravintolat voivat olla auki, voidaan yleisötilaisuudetkin sallia. Me tarvitsemme teiltä nyt julkisesti artikuloitua henkistä tukea ja sitten konkreettisia tekoja. Lakeja voidaan muuttaa ja aluehallintovirastoja ohjata haluttuun suuntaan.

Pyydän: auttakaa esittävän taiteen alaa - ja kaikkia yleisötilaisuuksia - ja mahdollistakaa toimintamme mahdollisimman pian.

Esittävän taiteen ammattikentän puolesta,

Kaisa Paavolainen
Teatterikeskus ry

***

Teatterikeskus ry on vuonna 1971 perustettu esittävän taiteen vapaan kentän ammattiyhteisöjen edunvalvonta- ja palvelujärjestö, jonka 57 jäsenyhteisöä toimivat ympäri Suomen. Jäsenet edustavat laajasti esittävän taiteen monimuotoisuutta, muun muassa teatteria, tanssia, sirkusta, esitystaidetta, nukketeatteria, musiikkiteatteria, lastenteatteria ja klovneriaa.

Edellinen

Teatterin katsomossa istuminen ei ole vaarallisempaa kuin ravintolassa tai junassa istuminen – rajoitusten ei tule enää kohdistua epäoikeudenmukaisesti

Seuraava

Kehysriihen päätökset leikkaavat taide- ja kulttuurialalta 17,5 milj. euroa vuonna 2022 – tarkemmat leikkauskohteet selviävät vasta myöhemmin