Suomalaiset käyvät edelleen teatterissa

Suomen Teatterit ry on teettänyt tutkimuksen, jossa selvitetään suomalaisten teatterissakäyntiä. Tarkastelun alla oli teatteri-, tanssi- ja oopperaesitykset. Tutkimuksen toteutti Kantar TNS joulukuussa 2016, ja kyselyyn vastasi yhteensä 2571 henkilöä. Tutkimuksen mukaan teatterissa käynti on lisääntynyt 4%-yksikköä sitten 2012. Eniten teatterissa käyntiä ovat lisänneet eläkeläiset. Tärkein syy teatterin ja tanssin katsomiseen on elävän esityksen kokeminen. Lue lisää tutkimustuloksista täältä: Suomalaisten teatterissa, tanssiesityksissä ja oopperassa käynti 2016.

International Story Sharing Café on Vuoden Teatteriteko

Teatterikeskus ry on myöntänyt Vuoden teatteriteko -palkinnon Universumin International Story Sharing Café –tapahtumalle ja sen työryhmälle. Palkinnon perustelut ovat seuraavat:

”Maailmassa on paljon vihapuhetta tänä päivänä, mutta rakkauspuhetta on onneksi paljon, paljon enemmän. Sitä ei aina kuule ennen kuin rupeaa kunnolla höristämään korviaan. Teatterin tärkeinä tehtävinä on sanoa asioita ääneen, pureutua yhteiskunnan ilmiöihin sekä toimia etenkin vaikeina aikoina humanismin ja ihmisoikeuksien esitaistelijana. Universumin International Story Sharing Café tekee juuri sen omalla mutkattomalla tavallaan. Se tuo maahanmuuttajat, turvapaikanhakijat, pakolaiset ja kantasuomalaiset perusasioiden äärelle jakamaan tarinoita. Kun istuu saman kahvipöydän ympärillä ja tutustuu ihmiseen, ymmärrys kasvaa ja ihmisestä tulee yksilö, ei osa kasvotonta massaa. Kiitos Universum! Tapahtumallanne teette maailmasta helpomman paikan hengittää!”

Continue Reading

KulttuuriVOS-asiantuntijaryhmä julkaisi periaatteet rahoituksen uudistamiselle

Museoiden, orkestereiden ja teattereiden - mukaan lukien tanssi ja sirkus - valtionrahoitusuudistusta pohtinut asiantuntijatyöryhmä on julkistanut esityksensä rahoitusjärjestelmän uudistamiseksi. Esitys koostuu kahdeksasta teesistä ja neljästä periaateesta, joiden pohjalta rahoitusuudistus etenee. Työryhmä suositukset rahoituksen periaatteiksi ovat:

1. Esittävien taiteiden ja museoiden rahoitusjärjestelmä huomioi yhteiskunnan monet erilaiset kulttuuriset tarpeet.

2. Varmistetaan palvelujen alueellinen saatavuus ja monipuolisuus.

3. Uudistus kokoaa valtion rahoituksen yhdeksi kokonaisuudeksi, joka koostuu eri toimijatyypit tunnistavista kategorioista ja tehtäväpohjaisista elementeistä.

4. Kaikissa kategorioissa kriteerien toteutumista tarkastellaan määräajoin. Määräajat ovat eripituisia. Tämä luo mahdollisuuksia sekä pitkäjänteiseen toimintaan että esittävissä taiteissa vaihtuvuuteen.

Lue Sitran julkaisu #KulttuuriVOS Teesit ja rahoituksen periaatteet täältä. Läs #KulttuuriVOS Teserna och principerna för finansiering här.

Freelancenäyttelijä - korkeasti koulutettu sirpalekeikkailija

Näyttelijöiden työmarkkinat ovat jo pitkään olleet murroksessa. Yhä harvemmalla on mahdollisuus saada edes lyhyen ajan kuukausipalkkaa. Suurin osa näyttelijöistä kerää toimeentulonsa pätkätyötyösuhteista, itsensätyöllistäjänä ja apurahoilla. Työtä tehdään myös talkoilla, palkatta. Raportti selvittää freelancerin työn todellisuutta: toimeentuloa, koulutusta ja osaamista, omaakuvaa sekä käsitystä omasta näyttelijyydestä ja sen motiiveista. Lisäksi se antaa kuvan siitä, millä eri kentillä ja eri työympäristöissä ja työasemissa freelancenäyttelijät työskentelevät.

Freelancekysely tehtiin keväällä 2016 ja siihen vastasi 333 freelanceria eli noin 40 % liiton freelancejäsenistä. Suomen Näyttelijäliiton jäsenistössä on 820 freelanceria vuonna 2016. Määrä kasvaa koko ajan. Kyselyn avulla haluttiin myös oikoa virhekäsityksiä näyttelijöiden työllisyydestä ja ansiotasosta. Monesti esitetään väite, että vosjärjestelmä työllistää näyttelijät. Näin ei kuitenkaan ole kuin vain pieneltä osin. 

Lue tutkimusraportti täältä: Lähikuvassa freelancenäyttelijä